‏הצגת רשומות עם תוויות הפרעת קשב ריכוז. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות הפרעת קשב ריכוז. הצג את כל הרשומות

יום חמישי, 13 במרץ 2014

רשלנות שני פסיכיאטרים ירושלמיים גרמה לכליאת בן 9 במחלקה סגורה למשך שנה תמימה

מרץ 2014 - מתלונה למשרד הבריאות, שהגישה אם תושבת ירושלים כנגד מנהל מחלקה פסיכיאטרית לילדים בעיר ופסיכיאטר נוסף, שהפנה אותו לאשפוז, עולה שורה של כשלים בטיפולן של הרשויות בילדים עם קשיי התנהגות. לטענת האם כשלים אלה חרצו את גורלו של בנה עוד מהיותו פעוט, והפכוהו לצרכן של תרופות פסיכיאטריות לכל החיים. על פי תלונתה תייגו את בנה ב "הפרעת קשב וריכוז" עוד בהיותו בן 4, ובמקום להסתפק במסגרת חינוכית מתאימה הפעילו על האם לחץ מערכתי לתת לו ריטלין גם לאחר שהיה ברור שהתרופה משפיעה עליו לרעה ומחמירה את מצבו.
כשהיה בן 9 הוצא הילד מן הבית בהתערבות שירותי הרווחה ירושלים אל פנימייה טיפולית שבה איימו על האם כי אם לא תסכים לתת לו ריטלין יאושפז בכפייה.
לאחר שהריטלין דרדר עוד את מצבו של הילד, הוא נשלח לפסיכיאטר, שלטענת האם שימש כחותמת גומי לבקשותיה של מנהלת הפנימייה, ובניגוד לרצון האם, החליט להוסיף עוד תרופות ולאשפז את הילד אם יראו לנכון לעשות כך.


כל ניסיונותיה של האם במשך שנה תמימה לשחרר את בנה מכליאתו במחלקה הסגורה ולהעבירו הביתה או למסגרת חינוכית מתאימה עלו בתוהו. הבידוד, המראות הקשים, הריחוק מאמו והסימום המסיבי שקיבל פגעו בו באופן קשה והפכו אותו לשבר כלי. לדברי האם היה כאן שילוב של  התנהלות רשלנית, אטימות וחוסר אנושיות של אנשי מקצוע שעוסקים בדיני נפשות.
התלונה הוגשה בסיוע מתנדבים של עמותת "מגן לזכויות אנוש".

מנכ"לית העמותה, הגב' גת מגידו, מדגישה שכפיית טיפול פסיכיאטרי על אזרחים או אפוטרופוסים של ילדיהם הינה הפרה של חוק זכויות החולה, של חוק הכשרות והאפוטרופסות ושל חוק כבוד האדם וחירותו. בנוסף מדובר בהפרה של האמנה לזכויות אנשים עם מוגבלויות שישראל חתומה עליה. בנוסף לכך, דוח האו"ם מפברואר 2013 בנושא עינויים בתחום שירותי הבריאות פסק לראשונה כי טיפול כפוי, מבחינה משפטית, הינו התאכזרות. הדוח מסביר כי הזכות לבריאות שהינה זכות יסוד על פי אמנת האו"ם אינה יכולה להצדיק כפייתם של טיפולים רפואיים לרבות ריסון וטיפול
בתרופות פסיכיאטריות.

חודשיים לאחר פרסום הדו"ח, הורה בג"ץ בגרמניה על ביטול כל הטיפולים בכפייה בכל רחבי המדינה. מנכ"לית העמותה קוראת ליישם את דו"ח האו"ם בישראל, ולעצור את ההתאכזרות, את הטיפולים הכפויים ואת שלילת זכויות האזרח וזכויות ההורים במוסדות הפסיכיאטריים בארץ.


למידע נוסף,
יהודה קורן
דובר העמותה
3350928 052

יום רביעי, 13 במרץ 2013

אלפי עוברים ושבים הביעו הזדהות בהפגנה מול הכנס הפסיכיאטרי הבינלאומי ל"קשב וריכוז"

אלפי עוברים ושבים הביעו הזדהות בהפגנה מול הכנס הפסיכיאטרי הבינלאומי ל"קשב וריכוז"

ביום ד' 27.2.13 בבוקר מול מלון דוד אינטרקונטיננטל, תל-אביב

ההפגנה בשיתוף עם "ביונד"- אמנים מאוחדים נגד סימום ילדים וקבוצת "אמהות נגד ריטלין"

במשך כ- 4 שעות הפגינו עשרות מתנדבים לצלילי להקת "ביונד"מול מלון דייויד אינטרקונטיננטל ביניהם ילדים שנפגעו ישירות מריטלין, רופא ילדים ששמו שמור אצלנו, עבר ליד המפגינים והחל לצלם ואמר: יד הריטלין קלה על ההדק, והכנס הזה יהפוך לאולי ריטלין! ולא כן גורף לריטלין !. אחד הצופים בנעשה היה אמן שבעברו נטל ריטלין וחווה חוויות קשות מעצם השימוש, הקים להקה בשם הפרעת קשב וריכוז. הצטרף ללהקת "ביונד" עם מספר שירים, שהמסר היה הפסיקו לתייג ולסמם ילדים, במקום לשתול ילד בתבנית תתאימו את המערכת לילד. בדיוק כמו מיתת סדום אם הילד לא שקט כמו דג נסמם אותו בריטלין נתאים את הילד למיטת סדום!. אם מארגון אימהות נגד ריטלין הגיע מאילת להיות מספר שעות עם המפגינים וספרה את תלאותיה עם אבחון ביתה והנזקים שגרם לה הריטלין. עוד אימהות הגיעו עם ילדיהן כדי למחות מול הכנס הפסיכיאטרי.

הנה עדות של ביתה של אם שהפגינה: אומרת הילדה אני בעצמי לקחתי רטלין במשך כ-4 שנים, ואני חושבת שחשוב שמי מכם שהורה לילד שלקח\ לוקח רטלין יקדיש מזמנו לקרוא את זה.
נתחיל מזה שהמחקרים נכונים, רטלין הוא סם- והוא ממכר. אין וויכוח. לא מזמן גיליתי שכל אחד מחבריי שנוטל רטלין או נטל בעבר ושאלתי אותו על כך, ניסה יותר מפעם אחת להסניף את הכדור, דבר שאני בעצמי הייתי עושה באופן קבוע. ולא כי ''ראיתי את זה בסרט'', אלא כי הרגשתי שאני צריכה, באופן הכי טבעי. ואני מדברת על כשהייתי בת 14. את הדבר הזה גיליתי ממש לא מזמן ועד אז הייתי בטוחה באמת ובתמים במשך כמה שנים שמשהו איתי לא בסדר. אז רטלין כן ממכר ואת כולם- ואין יוצאים מן הכלל. כמו קוק, יש השפעה פיזית ומנטלית קשה, שכוללת מצבי רוח קיצוניים, מאופוריה עד הרגשת חוסר ערך, ריקנות... , רדיפה וחוסר שקט , אפאטיות , חוסר תאבון עייפות וקשיים בשינה. כשהפעילות המוטורית משתבשת מעלים את המינון וחוזר חלילה. בתקופה שכבר נטלתי קונצרטה של 50 ומשהו מ''ג, למשקל הגוף שלי שמעולם לא עלה על 42 ק''ג (מינון גבוה מידי לכל הדעות) יום אחד הרגשתי שאולי בכל זאת אני צריכה יותר. 4 וחצי ימים רצופים בלי לאכול, לישון או לתקשר עם הסביבה מחשש שמישהו ישים לב, ולבסוף הגיעו גם הזיות והגעתי לחדר מיון. זה היה היום האחרון שלקחתי רטלין.

היום אני בת 17 וחצי, כבר קרוב לשנתיים בלי רטלין ועדיין סובלת מתופעות לוואי גופניות ונזק בלתי הפיך שקשור לבעיות גדילה, הורמונים ובינהם בלוטת התריס שנגרמו כתוצאה מנטילת התרופה. לאחר הפסקת הרטלין קימיים בבירור תסמיני גמילה, הקושי בריכוז עולה במידה משמעותית ונכון להיום אני מסיימת בית ספר בלי שום תעודת בגרות.

יהודה קורן - דובר

עמותת מגן לזכויות אנוש
נציגי ועדת האזרחים לזכויות אדם הבינלאומית
cchr
www.cchr.org.il
אתר בינלאומי
www.cchr.org

יום שישי, 8 במרץ 2013

המדינה מארגנת חגיגות סמים לילדים - ריטלין

ריטלין Ritalin - תופעות לוואי
פתאום לכולם יש לקות למידה. כדורי ריטלין
המאמר המדינה מארגנת חגיגות סמים לילדים , אלי ישראלוב | mako | 26/02/13

עשרות אלפי ילדים בישראל מתגלים כלקויי למידה ומקבלים את סם הפלא "ריטלין". גם מבוגרים לוקחים אותם כדי להתרכז טוב יותר בעבודה. אלי ישראלוב עשה ניסוי על עצמו, וחזר עם תוצאות ברורות. מבחינתו, זה כמו לתת לילד שלו להסניף שורה של קוקאין

צילום׃ רויטרס לפעמים אני קורא עיתונים ומופתע כיצד זרם מחשבה מסויים מכה גלים כמו וירוס, מתפשט כמגפה. אתה מתבונן על הטירוף שמתהלך סביבך ונדהם לראות כיצד אנשים בעלי חשיבה עצמאית לא פוקחים עיניים ומבחינים כי משהו אינו כשורה, משהו לא מסתדר פה.

עשרות אלפי ילדים בשנה מתגלים כלקויי למידה ומועמסים בסמים בכדי להסדיר את התופעה. גידול של 76% במספר צרכני הסמים בקרב הילדים והיד עוד נטויה. רופאים, פסיכולוגים ואנשי חינוך נלהבים מיחצנים את הקמפיין ומחלקים מרשמים כמו פושרים בפינות הדרכים. הורים מאושרים גילו את הנוסחה לאי התמודדות מול פיזור הנפש של ילדיהם ומשמשים כמשגיחים נאמנים, מוודאים שהילדים היקרים בולעים את הסמים... שבשמם המכובס נקראים ריטלין.

גם חברים קרובים גילו את הנוסחה ומצטרפים לחגיגה. "יותר אפקטיבי להם בעבודה", כך הם אומרים. אפילו הבן שלי בא הבוקר ואמר שגם הוא רוצה סמים."אבא, בחבר'ה אומרים שככה יותר קל במבחנים", אז למה לא בעצם? אז ככה לא. כי לא ייתכן שפתאום כולם ליקויי למידה - יש בעיה בהגדרה. נכון שיש יותר מודעות לתופעה ולכן צצים יותר ילדים, אבל מודעות למה? לכך שילדים החלו לאבד את כושר הריכוז שלהם ויכולת השליטה העצמית לחתור למטרה אחת?

ריטלין כן ואקסטזי לא?

יכול להיות שילדים עושים דברים סימולטנית: משחקים במחשב, מדברים בפייסבוק עם שלושה חברים במקביל, מציצים בטלוויזיה ובהזדמנות גם לומדים למבחן. הכל עובר אצלם במסרים תמציתיים ועניינים - אז אולי שיטת החינוך צריכה להשתנות ואסור לה להחזיק במשך שעה ילדים בכיתה ולדבר על נושא אחד?

פיזור נפש זו לא לקות למידה, זו סוג של חולשה שאפשר לחזק.

ברור שכתוצאה מהפגזת המסרים מסביבנו מתמעטים האנשים שיכולים להתרכז לאורך זמן, לקרוא ספר, לכתוב מכתב, לסיים עבודה. אז אולי צריך לאמן את כוח הרצון של הילדים, יכולת הריכוז, יכולת השליטה העצמית – במקום סתם לחלק סמים.

שלא יעבדו עליכם, גם לריטלין יש תופעות לוואי. השאלה היא האם בכלל ניתן לאבחן בצורה מדוייקת תופעות לוואי אצל ילדים? עד כמה בכלל הם מודעים לעצמם? האם הניסוי ההמוני הזה, שנקרא ריטלין, בכלל צבר מספיק זמן על מנת להבין את ההשלכות שלו?? סביר שנתעורר עוד כמה שנים ונעמוד המומים ביחס לטיפשות שלנו, לעיוורון שלקינו בו.

מאחר והאמון שלי במחקרים מזמן נעלם ורובם מוטים, החלטתי לערוך מחקר קטן בקרב 4 חברים שרשמו להם ריטלין ודיברתי עם אמא אחת (שגם הבן שלה לקוי למידה ולוקח ריטלין). מאחר שאני מאמין כי מעבדת המחקר הטובה ביותר היא הניסיון האישי, כללתי את עצמי והתנסיתי למשך מספר שבועות.

אז הממצאים כדלהלן (אצל כאלו שקיבלו מרשם ואצלי גם):

1) משפר בצורה משמעותית את כושר הריכוז.

2) משפר את היכולת שלך להתמיד כמכונה בעשייה מסויימת.

3) מוריד את החוויה הרגשית והופך אותך עמום ופחות יצירתי.

4) כשההשפעה מתחילה להתפוגג- תחושה של חוסר שקט.

5) גירוי עצבי מתחת לפני השטח שלפעמים גורם לכאבי ראש.

6) תלות ורצון לקחת שוב על מנת לעמוד במשימות הנדרשות.

7) שני חברים שהפסיקו לקחת בשל תחושת חוסר השקט המצטברת, מצבם חזר למקורי ואף יתרה מכך, איבדו יכולת שליטה בתחומים נוספים והחלו להשמין. נשמע טוב לא?

אז נכון שזה סם מהול וניתן בבקרה- אך הגישה מקוממת, היא לא תוביל אותנו לשום מקום. לאורך זמן היא רק תנוון אותנו. זוהי גישה שמעבירה את האחריות בכל הנוגע לשליטה עצמית, לפיתוח כוח הרצון וכושר הריכוז לסמים ומורידה את האחריות מן הילדים, מאיתנו.

ואם כבר מוהלים סמים אז למה לא לתת תוך בקרה גם את הסמים הבאים:

אקסטזי - לשיפור חיי המין בזוגיות ויציאה מהדיכאון. חוויות מין עלובות בין זוגות היא גם מגפה שזקוקה לסם, שלא נדבר על הדיכאון הקולקטיבי.

LSD - לפריצת דרך ויציאה מהקופסה - כל כך הרבה אנשים תקועים במקום, אז למה לא להרחיב את התודעה ולהפוך ליצירתיים יותר?

קוקאין - לשיפור תחושת הביטחון העצמי, שכל כך הרבה ילדים ומבוגרים לוקים בה.

למה לא בעצם?

פסיכיאטר ריקרדו שטיינבאום מדבר על ריטלין

יום שלישי, 19 בפברואר 2013

הפגנת ענק ומצעד מחאה - די לתיוג ולסימום הפסיכיאטרי של ילדי ישראל

די לתיוג ולסימום הפסיכיאטרי של ילדי ישראל

הם גורמים למאות אלפי ילדים להסתובב עם טלאי של הפרעת קשב,
והפכו את בתי הספר שלנו לחצרות שמתרחש בהם סחר בריטלין..
כעת הם מגיעים לישראל כדי למיין, לתייג ולסמם את ילדי הגנים.

הפגנת ענק ומצעד מחאה
מול הכנס הבינלאומי להפרעת קשב שבהנחיית פסיכיאטרים משלוש יבשות המשתפים פעולה עם חברות התרופות
ביום ד', 27.2.13 ב-8:00 מול מלון דוד אינטרקונטיננטל, תל אביב

בואו לחשוף את תעשיית השקרים
לדרוש חינוך ללא אבחונים ותיוגים מכפישים
לאסור את השימוש בתרופות ממריצות וממכרות בבתי הספר

למידע ולהרשמה היכנסו לאתר של עמותת "מגן לזכויות אנוש": www.CCHR.org.il
בהשתתפות: "ביונד"-אמנים נגד סימום ילדים. "אמהות נגד ריטלין"

--
יהודה קורן
דובר
 עמותת מגן לזכויות אנוש
נציגי ועדת האזרחים לזכויות אדם הבינלאומית
cchr
www.cchr.org.il
אתר בינלאומי

יום שישי, 1 ביוני 2012

אדרל - Adderall - תופעות לוואי


אדרל - Adderall - תופעות לוואיAdderall היא תרופה המשמשת לטיפול בהפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) ונרקולפסיה (narcolepsy). זהו סם ממריץ, אבל כאשר נעשה שימוש במינון ל-ADHD, יש לו השפעה מרגיעה. כאשר נעשה שימוש עבור נרקולפסיה, משתמשים במינונים גבוהים יותר ומגרים יותר. הסם מגיע בטבליות ונלקח בדרך כלל פעמיים ביום. כמו בכל תרופה, יש תופעות לוואי, כוללות אובדן תיאבון, יובש בפה, נדודי שינה.

תופעות לוואי נפוצות של אדרל Adderall
Adderall נחקרה ביסודיות במחקרים קליניים, עם נבדקים רבים.
במחקרים אלה, נחקרו תופעות לוואי המתרחשות בקבוצה של אנשים שנטלו את התרופה לעומת אלו שלא נטלו. בהתבסס על מחקרים של Adderall , תופעות הלוואי הנפוצות ביותר כללו:

חוסר תיאבון (אנורקסיה)
יובש בפה
קשיי שינה (אינסומניה)
כאבי ראש
כאבי בטן (או כאב בטן)
עלייה זמנית בלחץ הדם
ירידה במשקל
שינויים רגשיים
בחילות, כאבי בטן, הקאות או סחרחורת
שלשול
תחושה של חולשה (asthenia)
קצב לב מוגבר (טכיקרדיה)
זיהום, כולל זיהום בדרכי השתן (UTI)
חום
צרבת.


תופעות לוואי של אדרל Adderall שיש לדווח עליהן
ישנם מספר תופעות לוואי של אדראל, שיש לדווח עליהן לרופא המטפל. תופעות אלו כוללות, אך לא רק:
 

     מחשבות אובדניות
     בלבול
     לחץ בחזה
     כאב בחזה או דפיקות לב
     קוצר נשימה
     דיכאון
     התנהגות שונה או אגרסיבית מהרגיל
     הזיות (ראייה, שמיעה, או להרגיש דברים שהם לא באמת שם)
     אי שקט
     התעלפות
     התקפים
     פריחה לא מוסברת
     כוורות
     תנועות בלתי מבוקרת של הראש, הצוואר, הפה, הידיים או הרגליים (המכונה טיקים).

יום רביעי, 9 במאי 2012

מגיפת הריטלין: במקום להילחם על הילדים – מסממים אותם

המאמר מגיפת הריטלין: במקום להילחם על הילדים – מסממים אותם , אסף אוזן , נענע , נובמבר 2011

כשמרגילים ילד קטן לבלוע כדור בכל פעם שקשה, מעבירים אותו שיעור מסוכן בהתמודדות עם בעיות. ריטלין הוא אולי הפתרון הקל לבעיות קשב וריכוז, אבל הדרך הנכונה היא עבודה צמודה, אינטנסיבית וממושכת. ואולי חלק מהבעיה נעוץ בכלל בשיטות הלימוד?

אפשר להכריז בגאווה: הריטלין הוא גז המזגנים של שנת תשע"ב במערכת החינוך. אפשר להסניף אותו, לבלוע בקפסולות, או להדביק על הכתף. אמנם תלמיד בן שש עדיין לא יכול לרכוש אותו לבד בפיצוצייה הקרובה, אבל ההורים יכולים לספק אותו לילדיהם בקלות, אולי בקלות רבה מדי.

הריטלין נכנס לקונצנזוס חזק כל כך, עד כדי כך שלעתים המתנגדים קולם נאלם, ואיתם גם השיטות האחרות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז.כמאה אלף תלמידים מאובחנים מדי שנה כבעלי הפרעות קשב וריכוז. שליש מהם מטופלים בריטלין, תרופת הפלא שבעיקר מסייעת למורה להחזיר את השקט לכיתה.

האופנה הנרקוטית בקרב ילדים במערכת החינוך מדאיגה ובעיקר מקוממת. לא בגלל העובדה שהתלמיד צורך ריטלין, אלא מפני שלא מספיק נלחמים עליו, בקלות רבה מדי מאבחנים הפרעת קשב וריכוז.במקום שהתלמיד יעבור תהליך, אולי מעט איטי וארוך, אבל מתבקש, שאותו אמורים ללוות ההורים, אנשי מקצוע וצוות בית הספר, שוב ושוב הכול מסתכם בגלולה, שהיא הפתרון הקל והמידי.

הורים המסכימים לתת לילדיהם בני הארבע והשש ריטלין, בעצם נותנים להם תרופה הרשומה בישראל תחת פקודת הסמים המסוכנים. נכון, יש מחקרים ויש המלצות של איגודי הרופאים, אבל לא ברור איך נולדה המאסה הקריטית הזאת. בוועדת חינוך שנערכה בנושא עלה ש-30 אלף תלמידים בישראל זקוקים לסמים - אהה סליחה, לריטלין - כדי ללמוד, מה גם שהשפעת הריטלין נמשכת ארבע שעות, למרות שיום לימודים בכיתה א' למשל נע בין שש לשמונה שעות.

מורים מתפקדים על תקן נוירולוגים

הנושא נדון שוב ושוב, ואנשים, בעיקר מבוגרים, מעידים על הסגולות ועל האפשרויות שמעניק הריטלין, אבל כשמדובר בתלמידים צעירים יש הרגשה שפשוט לא עושים מספיק כדי להילחם על השפיות שלהם. למורה אין כוח להתווכח עם ילד בעל הפרעות קשב וריכוז, למערכת אין מספיק כסף כדי לתגבר את אותם הילדים, ולהעביר אותם לחינוך המיוחד יכול לעלות אפילו יותר, עם או בלי קשר למצבו האמיתי של הילד. בקיצור, ריטלין.

לעתים קורה שקשיי ראיה ושמיעה בקרב תלמידים מתבטאים בחוסר ריכוז. מורה שצריך להשתלט על כיתה של 35 תלמידים לא בהכרח יכול להבחין בכך או להעניק את תשומת הלב לעניין. ההורים מוזמנים שוב ושוב לשיחות כי הילד מפריע, בשלב מסוים יוצע להם טיפול בריטלין, ואם יסרבו יובהר להם שוועדת השמה תדון בהעברת הילד למסגרת אחרת. הורים שיש להם כסף יילחמו ויממנו ועדה מקצועית חיצונית שעולה לרוב אלפי שקלים. אלה שאין להם יוותרו ויקבלו את הדין.

לא פעם קיבלתי פניות מהורים מודאגים שהמורים עמדו על כך שהילד ייקח ריטלין. לא ברור איך מורה, טוב ככל שיהיה, יכול לתפקד גם כנוירולוג מומחה. באותה ועדת חינוך נאמר כי קיים מחסור גדול בפסיכולוגים וביועצים, ולכן אין מי שידריך הורים ותלמידים ויספק כלים גם למורים להתמודדות עם תלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז.

מכורים לסמים - מכיתה א'

אלה שכבר בוחרים בריטלין מספרים כמה הילד רגוע וכמה הכתב שלו השתפר, והוא אפילו יכול לקרוא חמישה עמודים ברצף. ילד כזה אולי ייכנס לתלם, אבל כמכור. הוא לא יכיר משהו אחר, וכשזה החינוך כבר מכיתה א' או אפילו מהגן, לבלוע כדור בכל פעם שקשה, מכאן השמים הם הגבול.

אם באמת תלמידים רבים כל כך בישראל סובלים מהפרעות קשב וריכוז, אולי צריך לשנות את התפיסה. נראה שהחינוך באמצעות ספרים כבר לא מתאים לרמת הקלט והפלט של חלק מתלמידי ישראל, ובעידן שבו גירויים ויזואליים וקוליים הם מנת חלקנו, החל באייפונים ואייפדים וכלה בשעות ארוכות מקוונות, נדמה שזו רק ההתחלה. אבל עם כל הכבוד, לסמם את התלמידים זו בטח לא הדרך.

קישורים:
  • הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות - שיטת האבחון - ד"ר בועז רפפורט - יוני 2010 - בכתבה "השלב הבא הוא לחנוק את הילד" - עיתון "פוסט"- ד"ר בועז רפפורט, מומחה להתפתחות הילד הילד, הגיש תלונה נגד "סופר נני", שלטענתו לא עושה אבחון מקצועי של רופא ומשדרת להורים מסרים אלימים. תגובת קשת: "מיכל דליות היא אשת מקצוע מהשורה הראשונה"...
  • גננות רוצות שקט בגן והן להוטות מידי לשלוח ילדים לפסיכיאטרים - הכתבה "ברוב קשב" מירב שלמה מלמד , ידיעות תל אביב , חינוך , 26.03.2010 -ב- 2009 נרשמה עלייה של כשבעה אחוזים בהפניית ילדים עד גיל שש למכוני אבחון של הפרעות קשב וריכוז. ד"ר אורלי נקר: מדובר ב"הפניית יתר" מצד גננות למכונים...
  • מורים ויועצות בתי הספר תחת השפעת ריטלין - מאי 2010 - "יועצות מתקשרות אלי בבקשה שאשכנע אמהות לתת לילד כדור", מספרת שפר. "יועצות הן אומרות 'הגיע אליך ילד כזה וכזה. אני מבינה שהוא מטופל אצלך, אני יודעת שאת יכולה לעזור לו, אבל לי אין זמן ולמערכת אין זמן ולכן אני מבקשת שתשכנעי את האמא שהילד ייקח כדור כדי לפתור את הבעיה'. הייתה לי יותר משיחה אחת כזאת...

יום רביעי, 28 בדצמבר 2011

"לקחתי ריטלין כדי ללמוד ונכנסתי לדיכאון קשה"

הכתבה "לקחתי ריטלין כדי ללמוד ונכנסתי לדיכאון קשה" , נדב שפירא ynet בריאות , דצמבר 2011

הורים ומורים רבים דוחפים למתן ריטלין לילדים בעלי הפרעות קשב, אך יש גם מי שנפגע מהתרופה הפופולרית ותופעות הלוואי שלה. סטודנט מספר על הדיכאון שאליו נקלע אחרי שבסך הכל ביקש להתרכז טוב יותר בלימודים ובמבחנים

אני יושב במבחן מועד א' בקורס חוזר "חדו"א 2 להנדסת חשמל" ומחשבות רעות רצות בראשי בקצב מסחרר. אני מנסה להדוף אותן ולהתרכז במבחן, אך ככל שאני מנסה להתרכז יותר כך קצב הופעתן של המחשבות הולך וגובר.

ארבע שעות אני "מבלה" ככה, יד שמאל מסתירה את העיניים כדי שאנשים לא יראו שאני בוכה, ויד ימין עדיין מנסה לסיים את הבחינה. אף אחד בכיתה לא שם לב, לא הסטודנטים ולא הדודות החביבות שהשנים נתנו את אותותיהן בטווח הראייה שלהן.

עם תום הבחינה יצאתי החוצה. לפתע הרגשתי כאילו גרזן ננעץ בראשי וחצה אותו לשניים, מלווה בכאב שלא חשתי מעולם. אם ברק היה פוגע בי, זו בטח הייתה התחושה של מכת החשמל העצומה. זה היה השלב שבו הגוף והנפש לא יכולים לשאת את הכאב יותר.

חיפשתי מקלט לברוח אליו. ידעתי שיש לי תור שקבעתי לפסיכולוגית באוניברסיטה מבעוד מועד, וחיכיתי לראות אותה כבר, הפעם יותר מתמיד. זהו, אני לא יכול להמשיך להסתיר את הכאב שמלווה אותי בעוצמה חזקה בארבעת החודשים האחרונים, והיה ברקע כל חיי.

הגעתי לפגישה בחדר שאותו אני פוקד בתדירות בשלושת החודשים האחרונים, אך הפעם המצב שלי היה הרבה יותר קשה. לקח לפסיכולוגית כמה דקות לעכל את ההתדרדרות המהירה במצבי, וכנראה שזה היה קשה גם לה, כי ראיתי דמעות זולגות על לחייה. אני רגיל שאנשים בוכים לידי, אבל בדרך כלל בגלל שאני מצחיק אותם, ולא כי הם רואים שאני מרוסק.

הבנתי את חומרת מצבי: גרמתי לפסיכולוגית שלי לבכות, ואני חייב לבצע שינוי של 180 מעלות. הייתי רוצה להגיד שכך גם עשיתי, אבל כנראה שהסיבוב שלי היה של 360 מעלות, כי חזרתי לאותה נקודה. לקח לי כמעט שנתיים להשתחרר מכבלי הסבל, ולצערי זה קצת מאוחר מדי. כנראה שאצטרך לסחוב את הצלקות עוד כמה שנים טובות.

שמחת החיים דעכה

אז איפה הכול התחיל ואיך זה קשור לריטלין? "למדתי" למבחן עם חבר מהלימודים, הנוירולוג רשם לי כדור ריטלין של 20 מיליגרם, שהיווה עליית מדרגה משמעותית מה-10 מיליגרם שניסיתי לפניו. כדור העשרה מיליגרמים עשה לי רע: לא הצלחתי לישון במשך שלושה לילות, סבלתי מכאבי ראש ומעוד הרבה אזהרות שמצוינות כתופעות הלוואי שלו.

ריטלין - לקח לי כמעט שנתיים להשתחרר מכבלי הסבל
"ריטלין - לקח לי כמעט שנתיים להשתחרר מכבלי הסבל" (צילום: shutterstock)

כשלקחתי את כדור ה-20 מיליגרם הרגשתי לראשונה שאני מצליח ללמוד. אני, שאף פעם לא קראתי חצי ספר, ואפילו לא עמוד אחד שלם, שסוחב חיים בהם אני לא מבין איך אני שורד את המסגרות השונות: תיכון, מכינה, שני קולג'ים בניו יורק והדובדבן שבקצפת, הפקולטה להנדסה באחת האוניברסיטאות בארץ. אחרי כל המקומות שעברתי והייאוש שקשור בהם שקשה להסביר במילים, פתאום מצאתי את עצמי יושב ולומד ארבע-חמש שעות ברציפות, ההרגשה היתה מוזרה מדי עבורי.

הרגשתי שאני עושה משהו שאני לא אמור לעשות, כאילו שאני משתמש באיבר בגוף שאני לא אמור להשתמש בו. הריטלין אפשר לי גישה לאותו חלק במוח שבו אני לא אמור להשתמש. הרגשתי שמשהו "נפרץ" אצלי בראש, כאילו היתה לי פגיעה שכל החיים שכבה בשקט, עד שהריטלין ניער את העניינים. מאותו רגע יצאתי מהמסלול. שמחת החיים דעכה, נכנסתי לדיכאון והחיים שלי התחילו לקרוס.

בהתחלה הייתי די משועשע מהמחשבה שאני בדיכאון, כי זה נראה לי לא הגיוני לחלוטין. עברתי המון מקומות בחיים, ותמיד אמרו לי שמאז שהגעתי שמחת החיים עלתה בצורה גורפת. הייתי בטוח ביכולת שלי לעשות לאנשים שמח.

ארבעה חודשים עברו בהם לא הבנתי למה אני לא מצליח לחזור לעצמי. ככל שניסיתי לשמור על שגרת חיים בריאה, כך גבר קצב ההתרסקות, ולא הבנתי למה זה מגיע לי, ולמה אני לא מסוגל לצאת מזה.

כתוצאה מכך התרחקתי מהלימודים, וזה עזר לי לצאת קצת מהדיכאון. חשדתי שהלימודים עשו לי רע, אז לקחתי הפסקה גדולה וטסתי לחו"ל לכמה חודשים, וכשהרגשתי שאני חזק מספיק חזרתי לארץ. עם שובי חזרתי גם ללימודים, בתקווה שדברים יתנהלו טוב יותר. חשבתי שרק נסיבות חיי היו הגורם לסבל שלי.

"אנשי המקצוע לא ידעו מה עובר עליי"

כמה ימים אחרי שחזרתי לקחתי ריטלין שוב, בהמלצת נוירולוג. מרגע שעשיתי את זה ההחלמה שלי התפוגגה תוך שניות. מאז אני חי עם כאבים ולחצים שקשה לי להסביר. הקוגניציה, הזיכרון וגם הריכוז שלי נפגעו, ואני תקוע בשלב בו אני מנסה לגשר על הלחצים. אני פוקד מדי שבוע בשנתיים האחרונות המון אנשי מקצוע שונים, מוציא על כך עשרות אלפי שקלים ובינתיים ללא הועיל.

אחריי שנתיים בהן אני מנסה בעצמי להרכיב את הפאזל של חיי, לפני חודשיים שלפתי זיכרון מתהום הנשייה שעשוי להיות קשור למה שעובר עליי. כשהייתי בן שלוש שיחקתי בחוטי חשמל, התחשמלתי ואיבדתי את ההכרה. מאז העולם נראה לי שונה במקצת. אני רגיש יותר לסביבה, לאור, לקול, לריח וגם לאנשים.


אני רוצה לסיים את הטור במסר אליכם, הקוראים. לאורך הטיפול נחשפתי לאטימות גדולה והכנסתי לגוף שלי המון דברים שעשו לי רק רע, ללא סיבה. לא נתקלתי באיש מקצוע אחד שיכול היה בבירור להגיד מה עובר עליי.

לקיחת הריטלין אפשרה לי לשבת ללמוד, אבל אם הגוף שלי תמיד הגן עליי כשלא אפשר לי לעשות זאת לפרק זמן ארוך, כנראה שהיתה סיבה טובה לכך. מה שקרה לי יכול לקרות גם לילד שלכם. אם הוא מתלונן שמשהו מציק לו, או שאתם רואים שיש לו בעיה להשתלב בחברה, תקשיבו לו, לפני שאתם פונים אל מערכת החינוך או הרפואה הציבורית שיעשו זאת עבורכם. הוא קודם כל הילד שלכם.
.

.
קישורים:

יום שבת, 15 באוקטובר 2011

אל תתנו לפסיכיאטרים לתייג אתכם

הפסיכיאטריה וחברות התרופות מחפשים פרנסה קלה על גביהם של ילדים, קשישים ומוחלשים אחרים,

אל תתנו להם לתייג אתכם
.

.
קישורים:

יום רביעי, 22 ביוני 2011

תחלואי הפסיכיאטריה - בריטניה: ילד בן עשר התאבד בתלייה לאחר שנטל ריטלין ופרוזק, האב הגיש תלונה למשרד הבריאות הבריטי

בריטניה: ילד בן עשר התאבד בתלייה לאחר שנטל ריטלין ופרוזק האב הגיש תלונה למשרד הבריאות הבריטי , תרגמה מאנגלית יעל ידן , 13 ביוני 2011
באדיבות עמותת מגן לזכויות אנוש

הארי האקנל, שנטל פרוזק וריטלין, היה בן העשר כשהתאבד בספטמבר שנה שעברה. הוא נישק את אמו ואחיו הגדול לילה טוב, עלה לחדרו ותלה את עצמו ממיטת הקומתיים באמצעות חגורה.

אביו, דארן, מקשר את מותו לשני סמים פסיכיאטרים שנרשמו לבנו – פרוזק, נוגד-דיכאון חזק וריטלין, סם מרץ דמוי קוקאין.

חקירה העלתה שבגופו של הילד היו כמויות החורגות מהנורמה למבוגר הלוקח סמים אלה.

מר האקנל מגיש כעת תלונה רשמית על ה-NHS (National Health Service) על כך שרשמו לבנו את הכדורים האלה.

התנגד לתת לבנו פרוזק

פסיכיאטר הילדים רשם להארי פרוזק משום שהארי חווה הצקות מצד בני כיתתו ומשום שסיפר להוריו שהוא עצוב. מאחר שדארן ואשתו ג'יין התגרשו כשהארי היה בן שלוש, זה נודע לדארן רק מאוחר יותר.

גיליתי רק על זה רק כשהארי בא אליי לסוף השבוע ואמו אמרה לי כמה פרוזק עליי לתת לו: כדור אחד בבוקר וכדור אחד בלילה. 'את משוגעת?', שאלתי אותה, 'זה נוגד דיכאון'.”
מר האקנל סירב בתחילה לתת להארי את הכדורים, אבל גרושתו אמרה שאם לא יעשה זאת, הילד לא יורשה לבקר אותו. היא אמרה שהרופאים אמרו לה שהפרוזק יעצור את הדיכאון של הארי.

הסכמתי בחוסר רצון כי רציתי שהארי יוכל לבקר אותי,” נזכר מר האקנל. ”מאוחר יותר הלכתי עם אמו של הארי לפגוש את הפסיכיאטר. התעקשתי ללכת איתם כדי לומר לפסיכיאטר שאינני רוצה שהארי יקבל כדורים פסיכיאטרים כלל.”

מעולם לא שמעתי על ריטלין. נאמר לי שהכדור מיועד לעזור להארי להתרכז. מעולם לא אמרו לי שאחת מתופעות הלוואי של ריטלין היא דיכאון. אבל הפסיכיאטר אמר לי שאם הארי ייקח את הריטלין, הוא יוכל להפסיק לקחת שני הכדורים בתוך חודש.”

מר האקנל האמין לו, למרות שמדובר בתרחיש לא סביר – מרגע שהתחילו, רוב הילדים נוטלים את הסמים האלו במשך שנים. ”בסופו של דבר הסכמתי כי חשבתי שאני עושה את הדבר הנכון. הדבר הבא שקרה זה שתוך חודש או חודשיים, היתה דפיקה על הדלת ושני שוטרים אמרו לי שבני תלה את עצמו.”

הוא היה רק ילד. יכול להיות שהיו לו בעיות, אבל הציגו אותן בצורה מוגזמת. הרבה מהדברים שהארי עשה שאמו התלוננה עליהם, הוא לא עשה כשביקר אצלי. איך יכול להיות שלילד תהיה הפרעת קשב וריכוז כשהוא נמצא במקום אחד ולא במקום אחר? אני חושב שהארי רק ניסה למשוך תשומת לב משום שהיו עוד שלושה ילדים במשפחה, אחיו הביולוגי ועוד שני אחים מאב אחר.

מר האקנל ממשיך, ”אני חושב שהפרעת קשב וריכוז זו מחלה שהומצאה על-ידי חברות התרופות. איש מעולם לא מת מהפרעת קשב וריכוז והיא לא היתה קיימת פעם. רושמים את הכדורים ביד קלה מדי לילדים. ילדים רגילים לחלוטין לא מקבלים הזדמנות לגדול בלי הפרעה בימינו".

הילד היה שקט ולא צחק מבדיחות המורים

”המורים בבית הספר אמרו שהארי שקט,” מספר מר האקנל. "בני בדיוק עבר דירה ונכנס לבית ספר חדש בו לא הכיר איש. למה הם ציפו? מורה אחר אמר שהארי לא צחק מהבדיחות שלו. כששאלתי את הארי לגבי זה, הוא אמר שהבדיחות של המורה פשוט לא היו מצחיקות במיוחד.”

במהלך החקירה שביקש מר האקנל, הוא שאל את הפסיכיאטר מדוע רשם סמים לבנו. ”הפסיכיאטר אמר שלבני היה חוסר איזון כימי במוח. שאלתי אותו: 'איך אתה יודע? האם נטלת כימיקלים מהמוח שלו?'. הוא אמר שזו תיאוריה. אז בהתבסס על תיאוריה ולא יותר מחמישה מפגשים עם בני, הוא החליט לרשום לו ריטלין,סם חזק באותה המידה כמו קוקאין.

”כשאני גדלתי היו המון ילדים כמו הארי – קצת פעילים מדי, קצת שובבים, שלא תמיד עשו מה שאמרו להם," נזכר מר האקנל. "כעת מתייגים אותם כחולים בהפרעת קשב וריכוז. מה זה? מה השתנה? יש מחלה מוזרה באוויר? הארי היה פשוט ילד קטן ורגיל. אבל מאחר שאנחנו חיים בשנת 2011, הוא – כמו ילדים רבים אחרים – לקח כדורים. נראה שכמעט כל ילד מפתח פתאום את ההפרעה הזו. איזה שטויות. זה פשוט מוצא נוח להורים ולבתי ספר שלא מסוגלים לשלוט בילדים.”

שרת הפנים זועמת

בבריטניה נרשמים מדי שנה 661,000 מרשמי כדורים לטיפול בהפרעת קשב וריכוז – מספר שהוכפל תוך חמש שנים.

האיזור בבריטניה בו נמצא האחוז הגבוה ביותר של ילדים הנוטלים ריטלין, הוא איזור אמיד בצ'שייר בו גרים כדורגלנים מיליונרים ומנהלי עסקים גדולים, אך התופעה רווחת גם באיזורים אחרים. כך, בבית ספר יסודי אחד בדרום מזרח בריטניה בו לומדים 389 ילדים, לא פחות מ-80 ילדים נוטלים ריטלין – יותר מ-20%.

התאחדות הפסיכולוגים החינוכיים הבריטית דרשה בשבוע שעבר שתיערך סקירה לאומית על השימוש בריטלין וסמים דומים אצל ילדים. מזכירת ההתאחדות הכללית אמר, ”יש לנו חששות כבדים מכך שההשפעה הניורולוגית של הסמים האלה על מוחותיהם המתפתחים של הילדים לא נחקרה במלואה.”

פסיכולוג הילדים דייויד טרקסון טוען שאין לדעת מה הסמים החזקים והממכרים האלו יעשו למוחם של הילדים בעתיד.

גוויניד לויד, חוקרת חינוך מאוניברסיטת אדינבורו, מסבירה את ספקותיה לגבי האבחון: ”אי אפשר לעשות בדיקת דם כדי לראות אם לילד יש הפרעת קשב וריכוז. מאבחנים ילדים כחולים בה באמצעות רשימת בדיקה של התנהגות, למשל האם הילד קם מהכיסא ורץ סביב. חצי מהילדים בבית הספר יכולים להיות מאובחנים כך.”

אחרים טוענים שזוהי בסך הכל תגית לילד שקשה לו לשבת ולהתרכז, והמקור לכך היא צריכת מזון מהיר ומחסור בשעות שינה ובהתעמלות.

ריטלין עלול לגרום לעצירת הגדילה, דיכאון, עוויתות לא רצוניות של הגפיים, פסיכוזה ולפגיעה בשריר הלב. (העלון לצרכן של ריטלין)

שרת הפנים של בריטניה, תרזה, מיי, הזהירה לגבי תופעות הלוואי של סמים אלה. ”אלה הן תרופות מרשם חזקות ואנחנו לא יודעים אלו השפעות יהיו להן על ילדים.” היא סיפרה לפרלמנט את סיפורו של ילד בן שש שנטל ריטלין. ”הוא חווה דיכאון ותוך חודשיים מהיום בו התחיל לקחת ריטלין, הוא ניסה להשליך את עצמו מחלון. הוא החלים רק כשהורידו אותו מהסם. זה חייב להיפסק.”

התמריץ הכספי להורים – מעל 3000 ש"ח בחודש לכל ילד שאובחן

גורם מדאיג נוסף הוא שהורים לילדים שנוטלים ריטלין זכאים למגוון של הטבות והקלות מהמדינה, כולל דמי מטפל ודמי נכות לילד, שעשויים להגיע עד לאלפי פאונד בשנה. לדוגמה, משפחה אחת עם שני ילדים שנוטלים סם לטיפול בהפרעת קשב וריכוז, תקבל 600 פאונד בחודש (3350 שקלים) כדמי נכות על כל אחד מהילדים. במידה ויש להם שלושה ילדים שאובחנו כחולים בהפרעת קשב וריכוז ונוטלים ריטלין או סם דומה, הרווח הנקי שלהם מהמדינה יגיע בשנה ל-21,600 פאונד (120,600 שקלים). גם בישראל קיימת שיטה להקלות מס למשפחות עם ילדים שאובחנו עם הפרעת קשב וריכוז.

אין פלא, אם כך, שבבריטניה מסכימות אלפי משפחות בשמחה לשים את ילדיהם על סמים פסיכיאטרים כדי "לרפא" את התנהגותם ההיפר-אקטיבית.

המצב בבריטניה מדאיג וחוזים שאם יימשך, בקרוב אחד מתוך שבעה ילדים יאובחן עם ההפרעה וייקח סמי מרץ לטיפול בהפרעה. בארה"ב המצב חמור אף יותר – אחד מתוך חמישה ילדים נוטל כדורים לטיפול בהפרעת קשב וריכוז.

חוקר מקרי המוות: לא מדובר בהתאבדות מכוונת

חוקר מקרי המוות איאן סמית' הכריז בסיומה של חקירה שנערכה באפריל, שפסיכיאטר הילדים שרשם להארי את הכדורים הפסיכיאטרים פעל בצורה הולמת. עם זאת, הוא הזהיר שעל הפסיכיאטרים להיות זהירים ביותר כשהם רושמים סמים לילדים בני עשר.

סמית' שלל התאבדות מכוונת, אך אמר שלא ניתן להתעלם מההשפעה שהיו לריטלין ולפרוזק על מותו של הארי.

אך אביו של הארי מאמין שלכדורים היה חלק משמעותי ביותר בטרגדיה. כעת הוא מגיש תלונה נגד ה-NHS בטענה שרשמו "כדורים לא מתאימים" לבנו.

לכתבה המקורית בעיתון ה-Daily Mail

לקריאה נוספת:
כתבת NRG על כך שפרופ' קריסטופר גילברג, אשר נחשב לאבי הדיאגנוזה של הפרעות הקשב והריכוז

קישורים:

יום שלישי, 15 בפברואר 2011

עצומה - להוציא את סם הריטלין ודומיו מחוץ לחוק.

חתמת על העצומה להוציא את סם הריטלין ודומיו מחוץ לחוק - אם לא חתום עכשיו

ריטלין הינו שמו המסחרי של החומר הכימי מתילפינידאט.
מתילפינידאט הינו סם מסוכן תחת פקודת הסמים המסוכנים בישראל!
ההרכב הכימי של ריטלין, הינו כמעט זהה לזה של קוקאין. קוקאין הינו סם אשר אסור לשימוש על פי חוק. מדוע אם כן ריטלין מותר לשימוש?

ואיך זה שהורים מסכימים לתת לילדיהם את הסם הזה?

הסיבה היא פשוטה:

חברות התרופות ארזו את הריטלין באריזה יפה וקראו לו תרופה מתוך הידיעה שרוב המשתמשים בדרך כלל לא קוראים את העלון לצרכן הנמצא בתוך הקופסא ואשר כתוב באותייות קטנות.

באמצעות יחסי ציבור מעולים וקשרים בתקשורת, הצליחו חברות התרופות והפסיכיאטרים לשכנע חלק מסויים מהאוכלוסיה בישראל שריטלין היא "תרופה בטוחה", דבר שאינו מתיישב עם העובדה שעל פי משרד הבריאות, ריטלין מוגדר כסם מסוכן.

להלן תופעות הלוואי המלאות של ריטלין:

  1. הלב ומערכת כלי הדם:
    טאכיקרדיה - הפרעות קצב לב כרוניות.
    קרדיומיופטיה - ניוון שריר הלב (ניוון שריר הלב מביא למוות).
    יתר לחץ דם (מהווה סכנת מוות לטווח ארוך וקצר).
    פרפורים של שריר הלב (palpitations).
    כאבי חזה.
    דום לב.

  2. המוח ותפקוד מנטלי:
    שיבוש והאטה בגדילת המוח.
    יצירת תאיים סרטניים. (University of Buffallo).
    פסיכוזה, מאניה ומצבים פסיכוטיים של אבדן שליטה.
    הזיות של חרקים מטיילים על המשתמש (במצב של ערנות).
    אקאטיסיה (Akathisia) - חוסר שקט עצבנות, אי שקט מוטורי בלתי נשלט, בהלה וחרדה.
    פחדים מדומים – כגון; תחושות איום, הזיות דמיוניות בעלי אופי מאיים.
    הפרעות שינה כרוניות.
    רגזנות ועוינות קיצוניים, נטייה לעצבנות.
    תופעות תנועתיות בלתי נשלטות.
    דיסקיניסיה (Dyskinesia) - פגיעות נוירולוגיות במערכת העצבים המרכזית.
    תיקים, תנועות לא רצוניות של הפה והפנים, תנועות רגליים לא נשלטות, צורך בלתי נשלט בצעידה, הנפת זרועות.
    דפוסי התנהגות עצבניים – כגון; מריטת שיער, צביטה עצמית.
    נטייה לאובדנות, ניסיונות התאבדות.
    כהות חושים, אי –תגובה להתרחשויות סביבתיות.
    ירידה קשה בערנות, בלבול.
    פגיעה בזיכרון וביכולת למידה.
    התנהגות רובוטית דמוית זומבי.
    אובדן הספונטניות ותגובה טבעית.
    התנהגות כפייתית, פעולות החוזרות על עצמן באובססיביות.
    חזרה אין סופית על אותם צלילים ועל אותן תנועות.
    תסמונת טורט- תנועות או צלילים בלתי פוסקים.

  3. פגיעה בתפקוד מערכת העיכול:
    אנורקסיה.
    שלשולים או עצירות כרונית.
    הקאות.
    כאבי בטן, כאבי מעיים והתכווצויות.
    יובש וצורך בשתייה מוגזמת.
    פגיעה קשה בכבד, ובתפקודי כבד.
    עלייה בריכוז הרעלים בגוף.
  4. פגיעה הורמונלית, פגיעה בהורמון הגדילה, פגיעה בתפקודים אנדוקריניים (בלוטות) ופגיעה בחילוף החומרים:
    פגיעה בהפרשה של הורמוני הגדילה ותפקוד בלוטת יתרת המוח (בלוטה המבקרת על הגדילה וההתפתחות מינית בין היתר).
    פגיעה בפרולקטין, פגיעה בהתפתחות המינית.
    בלימה של גדילה והאטה בהתפתחות.
    אובדן משקל.
    אובדן תיאבון, פגיעה בוויסות התיאבון.

תופעות לוואי נוספות :
ראייה משובשת.
סחרחורות קבועות.
רגישות גבוהה של העור, פריחות.
קוניוקטיביטיס- דלקת עיניים קבועה.
גרדת דלקתית.

תופעות גמילה מהתמכרות ומשברי- סם (Withdrawal)
ריטאלין פועל בדומה לפעילות הפיזיולוגית של קוקאין. פעולתו נמצאה כחמורה פי שניים. במחקריה של הפרופסור לפסיכיאטריה- נורה וולקוב, ראש המכון הלאומי האמריקאי לסמים ולהתמכרויות.
המחקרים פורסמו בשנת 2000 במגזין היוקרתי ביותר JAMA של האקדמיה הרפואית האמריקנית.
חוסר שינה, חלומות ביעותים.
ערעור יכולת התפקוד בשעות הערב.
אובדן שליטה עצמית בשעות הערב.
דיכאון בעת הגמילה.

הערה:
הנטייה של המשתמשים בריטאלין הינה פי ארבעה להתמכר לסמים אחרים כגון קוקאין, הרואין, אלכוהול ועישון (סימוכין מאת פרופסור Nadine Lambert מאוניברסיטת ברקלי ארה"ב).

כמו כן, ישנה החמרה קיצונית בתופעות של חוסר קשב וריכוז.

צריך להוציא את הריטלין מחוץ לחוק!


קישורים:

יום שישי, 24 בדצמבר 2010

"תרופות" נוגדות דיכאון והפרעות קשב גורמות לפרצי אלימות קשים

הכתבה מחקר: מה התרופות שגורמות לאלימות? , רועי שני , ynet , דצבר 2010

חוקרים זיהו 31 תרופות שנטילתן עלולה לגרום לפרצי אלימות קשים, כמו תרופות לשינה ולהפרעת קשב

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת הרווארד זיהה 31 תרופות אשר נטילתן עלולה לגרום לפרצי אלימות קשים. מממצאי המחקר, שפורסמו בכתב העת המקוון של הספריה הציבורית למדע - PLoS ONE, עולה כי התרופה שתחת השפעתה נרשמו מקרי האלימות הרבים ביותר היא התרופה לגמילה מעישון צ'מפיקס.

אלימות הנובעת מנטילה של תרופות היא תחום שעד היום כמעט שלא נחקר, בעיקר מסיבות אתיות. למשל, הסיכון שמשתתפי המחקר ינהגו באלימות כלפי אחרים ויגרמו לחבלות ולפציעות. החוקרים המעטים העוסקים בתחום זה מסתמכים על אירועי אלימות שדווחו, מתוכם הם מבקשים לזהות מקרים בהם התוקפים נטלו תרופה אשר הביאה להתקפי האלימות.

לצורך המחקר ניתח צוות החוקרים מאגר מידע של מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אשר הכיל 780,169 דיווחים על התפרצויות אלימות באופן כללי תוך נטילת תרופות, בין השנים 2009-2004 - מתוכן 1,937 מקרים הוגדרו כפרצי אלימות קשים.

מתוך נתון זה הצליחו החוקרים להצביע על 31 תרופות אשר היו קשורות ל79% מסך מקרי האלימות הקשים, שכללו בין היתר: רצח, ניסיון לרצח, תקיפה פיזית והתעללות.
.

.
נדרש מחקר נוסף

החשודה העיקרית שתחת השפעתה דווח על מספר מקרי האלימות הגבוה ביותר היא הצ'מפיקס, תרופה לגמילה מעישון אשר החומר הפעיל בה, ורניקלין, נקשר לקולטני הניקוטין ומעכב את שחרור הדופמין במוח.

תרופות נוספות שנקשרו לאלימות הן תרופות נוגדות דיכאון המשפיעות על המערכת הסרוטונרגית (וביניהן סרוקסט ופרוזק), תרופות להרגעה ולשינה והתרופה סטרטרה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז.
לדברי החוקרים, ממצאיהם מדגישים כי יש להתייחס בכובד ראש לתרופות אשר השימוש בהן עלול לגרום להתנהגות אלימה - למרות שמדובר רק במספר מצומצם של תרופות.

התרופות שעבורן נמצא הקשר המובהק, החריף והעקבי ביותר הן תרופות המשפיעות על המערכת הסרוטונרגית (תרופות נוגדות דיכאון) ועל המערכת הדופמינרגית (צ'מפיקס להפסקת עישון).

החוקרים טוענים כי נדרש מחקר נוסף ומקיף שיבחן את הסיבות והמנגנונים שבגללם תרופות אלו גורמות לתגובות אלימות, ובמיוחד מה השינויים המוחיים שהן גורמות בהשוואה לתרופות אחרות שאינן מעוררות אלימות בקרב המשתמשים.

קישורים:

יום שישי, 14 במאי 2010

מורים ויועצות בתי הספר תחת השפעת ריטלין

מורים ויועצות בתי הספר תחת השפעת ריטלין"יועצות מתקשרות אלי בבקשה שאשכנע אמהות לתת לילד כדור", מספרת שפר. "יועצות הן אומרות 'הגיע אליך ילד כזה וכזה. אני מבינה שהוא מטופל אצלך, אני יודעת שאת יכולה לעזור לו, אבל לי אין זמן ולמערכת אין זמן ולכן אני מבקשת שתשכנעי את האמא שהילד ייקח כדור כדי לפתור את הבעיה'. הייתה לי יותר משיחה אחת כזאת.

הכתבה "מה קרה, לא קיבלת ריטלין היום?" , לין גרנרוט-קפלן , ynet , מאי 2010

לפי הנחיות משרד החינוך, לצוות בית הספר אסור להמליץ על טיפול תרופתי כמו ריטלין, אך מה קורה כאשר הורים בוחרים לא לתת טיפול תרופתי? מתברר שלפעמים הלחץ של המערכת לתת לילד תרופה גדול מאוד

"'אני רוצה שתתקשרי למורה ותגידי לה שאני לא טיפש', אמר לי ילד בן 11 שהגיע עלי לטיפול. שאלתי אותו 'למה' והוא אמר שהיא כל הזמן קוראת לו טיפש לפני כולם", מספרת מיכל שפר, מאבחנת ומטפלת בקשיי תפקוד ולמידה בשיטת אלבאום. "כשדיברתי עם המורה היא אמרה שהיא מודעת לבעיה, אבל הילד הזה באמת מוציא אותה מדעתה".

וזה לא הסיפור היחיד המזעזע עליו יכולה להעיד שפר, המנהלת את מרכז "עיגולים של שמחה" לאבחון ולטיפול. "במקרה אחר שטיפלתי, המורה נהגה להגיד לילדה מול כל הכיתה: 'מה קרה, לא קיבלת ריטלין היום? לכן את מתנהגת ככה?' מורה אחרת לילדה מפטפטת וקופצנית כתבה לאמא שכשהיא רואה את הילדה זה הורס לה את כל היום".

כמובן שמקרים אלו הם חריגים, אך האם הם מצביעים על אוזלת ידה של מערכת החינוך ועל חוסר בכלים להתמודדות עם בעיות קשב וריכוז אצל תלמידיה?

המורים - מודעים לבעיה, אך לא מבינים

הפרעות קשב וריכוז השכיחות בקרב 7-10% מהאוכלוסייה בגילאי 5-18, מכונות גם הלקות השקופה, היות ובמקרים רבים ניתן לפרש את הסימפטומים שלהן בצורה אחרת. הטעויות השכיחות הן פירושן כבעיות התנהגות, עצלנות, חוצפה וחוסר אחריות של התלמיד.

בניגוד ללקויות למידה "ותיקות יותר" שעושה רושם שהמערכת למדה להכיר ולהכיל, נראה כי במקרה של קשב וריכוז, הדרך עודנה ארוכה. מורים רבים מודעים לבעיה אך לא מבינים את השלכותיה לעומק ואין להם כלים של ממש להתמודד איתה במסגרת בית הספר.

נראה כי הכלי המרכזי של המערכת הוא המלצה לאבחון. בגילאי היסודי ניתן לקבל אבחון חינם במסגרת שירותי השפ"ח (שירותים פסיכולוגיים חינוכיים של משרד החינוך), אך הורי העל יסודי ימהרו להשקיע את מיטב כספם באבחון. במידה ותימצא הפרעת קשב וריכוז, לרוב ימליצו הגורמים הרפואיים גם על טיפול תרופתי. ההורים יחליטו כך או אחרת ויצפו מבית הספר לעזור לתלמיד להתמודד בכיתה. בשלב זה, במקרים רבים נכונה להם אכזבה.

"תני לילד כדור"

בעיה נוספת עליה מתלוננים הורים היא כי למרות הנחיות משרד החינוך על איסור להמליץ על טיפול תרופתי על ידי צוות בית הספר, במקרים רבים גורמים מבית הספר לוחצים בכל זאת להתחיל בטיפול.

"היועצת אמרה לנו מספר פעמים שאנחנו עושים עוול לילד", מספרת ל' (השם המלא שמור במערכת). "היא אמרה שטיפול תרופתי יכול מאוד לעזור לו. זה יצר אצלנו תחושה מאוד לא נוחה ויצר מתח מיותר בישיבות עם בית הספר. בנוסף, הרגשנו שרמת שיתוף הפעולה שלה איתנו נפגעה לאחר שלא קיבלנו את דעתה".

"יועצות מתקשרות אלי בבקשה שאשכנע אמהות לתת לילד כדור", מספרת שפר. "יועצות הן אומרות 'הגיע אליך ילד כזה וכזה. אני מבינה שהוא מטופל אצלך, אני יודעת שאת יכולה לעזור לו, אבל לי אין זמן ולמערכת אין זמן ולכן אני מבקשת שתשכנעי את האמא שהילד ייקח כדור כדי לפתור את הבעיה'. הייתה לי יותר משיחה אחת כזאת. חשוב לי להגיד שאני לא נגד טיפול תרופתי, אבל אני יוצאת נגד הקלוּת בה מורות, גננות ויועצות מתייחסות לזה".

"הנחיות משרד החינוך הן שאסור לבית הספר להמליץ על טיפול תרופתי", אומרת יהודית אלדור, מנהלת גף ליקויי למידה במשרד החינוך. "בכל מקום בו אנו מקבלים תלונה, אנחנו מטפלים נקודתית. אנחנו מאמינים שצריך לתת להורים את כל מגוון האפשרויות לסיוע לילד. אנחנו יכולים להמליץ על אבחון רפואי, אבל לא לחייב. ההורה הוא האפוטופרוס של הילד".

יש תוכנית. אין לוח זמנים

לפני כחצי שנה, על מנת להעמיק את המודעות של המורים לבעיית הקשב והריכוז ולתת להם כלים להתמודד עמה, יצאו במשרד החינוך בשיתוף פעולה עם עמותת קווים ומחשבות בתוכנית להעברת תדרוך יסודי למורים ולצוות החינוכי. לדברי אלדור, חולון, קריית אונו, מעלה אדומים ות"א נכנסו לפרויקט כרשויות שלמות. לשאלתי על לוח זמנים לסיום ההכשרה בכל הרשויות, אלדור עונה שאין עדיין לוח זמנים. הרשויות נבחרו לדברי אלדור על פי מידת המוטיבציה שלהן להיכנס לפרויקט. וזה הזמן להמליץ לרשויות שעדיין לא נכנסו לנושא חשוב זה לבקש ולהצטרף לתוכנית.

אצל כולנו, הצלחה יוצרת מוטיבציה ומביאה להצלחה נוספת ולכן חשוב מאוד שילדים אלו, שלרוב אינם חווים הצלחות לימודיות רבות, יזכו להקלות ולהתאמות המגיעות להם. "שמתי לב שכשהורים יותר אסרטיביים, הם מקבלים את ההטבות עבור ילדיהם", אומרת שפר. "לפעמים ההורים צריכים לריב כדי לקבל עזרה או כדי שהילד יקבל את מה שמגיע לו".

גם ל' מחזקת את דבריה. "הילד שלנו אובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז ואינו מטופל תרופתית. הוא מתקשה להתרכז בשיעורים וללמוד חומר רב לפני מבחנים במקצועות רבי מלל. כעת הוא על סף בגרות. בשיחה עם מנהלת השפ"ח באזורינו שם הוא עבר אבחון, היא אמרה שלא נמצאה אצלו לקות למידה וטענה בתוקף שעל סמך קשב וריכוז בלבד לא נותנים המלצה למבחן מתואם. זה מאוד הפתיע אותי. אם הוא לא זכאי למבחן מתואם, מעניין אותי מי כן זכאי?"

"אם להפרעות הקשב של הילד יש השלכות על התפקוד הלימודי שלו ואמרו שהוא לא זכאי להתאמה, זה לא בסדר", מגיבה אלדור.
ועד שכל המערכת תעבור הכשרה מעמיקה, תהליך חשוב שייקח סביר להניח כמה שנים, חשוב לתת לצוות כלים פשוטים להתמודדות. אלדר לא מאמינה בכלים טכניים, אלא בהבנה מעמיקה, אך בין הרצוי למצוי בשטח, נראה כי הפער כיום הוא גדול מדי.

מה ניתן לעשות בינתיים?

* לתת לילד לשבת קרוב למורה.
* לאפשר לו לצאת להתאוורר 5 דקות באמצע השיעור.
* להבין שילד שמצייר בכיתה או מתופף, עושה את זה כדי לגייס את הקשב שלו.
* להעביר את החומר באופן מבני ומסודר, תוך הדגשת תתי הנושא וכתיבת כותרות בכתב ברור ומסודר על הלוח.
* להקפיד על השקט בכיתה.
* להפחית משימות לאותם תלמידים.
* לנסות ולהכין שיעור דינמי.
* לנוע תוך כדי דיבור.
* להעצים את נקודות החוזק של הילדים הללו, שהם לרוב יצירתיים ומוכשרים ולהיות רגיש לקושי של הילד.

ריטלין - הפסיכיאטר ריקרדו שטיינבאום חושף הונאת חברות התרופות

קישורים:

יום שישי, 26 במרץ 2010

גננות רוצות שקט בגן והן להוטות מידי לשלוח ילדים לפסיכיאטרים

הכתבה "ברוב קשב" מירב שלמה מלמד , ידיעות תל אביב , חינוך , 26.03.2010

ב- 2009 נרשמה עלייה של כשבעה אחוזים בהפניית ילדים עד גיל שש למכוני אבחון של הפרעות קשב וריכוז. ד"ר אורלי נקר: מדובר ב"הפניית יתר" מצד גננות למכונים

נתוני קופת חולים מכבי מלמדים כי בשנת 2009 חלה עלייה של כשבעה אחוזים במספר הפניות ילדים עד גיל שש למכוני התפתחות על מנת לאבחן הפרעות קשב ריכוז, בעיות בהתפתחות שפתית, קשיים במיומנויות חברתיות ועוד.
ד"ר אורלי נקר רופאת ילדים התפתחותית ומנהלת מערך התפתחות הילד במחוז מרכז של מכבי מסבירה: "גננות מפנות בקלות יתר למכוני התפתחות. לכן מתעסקים שם גם בילדים עם קושי קל, במקום בילדים מורכבים". ...

אם לילד בן 4 מספרת על הנסיבות שבגינן הופנה בנה לאבחון: "גננות רוצות שקט בגן והן להוטות מידי לשלוח ילדים למכוני התפתחות. בגן אבחנו את בני כסובל מהפרעות קשב משום שהוא ילד מאוד פעלתן. מהר מאוד שלחו אותו לאבחונים על מנת לגלות אם הוא סובל מהפרעות קשב וריכוז. כבר בתחילת הבדיקות הסבירו לי שאין טעם לעשות את האבחון, כי מדובר בילד שאוהב ילדים, שזקוק לחברה ואוהב לשחק כל הזמן. הוא פשוט משתעמם לשבת ולהקשיב".

נתון מעניין מתייחס לחלוקת ההפניות ע"פ אזור מגורים. ב- 2009 הגיעו לסניף בדרך השלום בדרום העיר 1,186 ילדים לאבחון, ואילו בסניף יפו הופנו 251 ילדים בשנה החולפת.

לכתבה המלאה הקלק על התמונה
ברוב קשב - גננות שולחות ילדים לאבחונים פסיכיאטרייםקישורים:

יום ראשון, 10 בינואר 2010

סטרטרה (Strattera (hydrochloride atomoxetine - תופעות לוואי

סטרטרה – סיכון לאובדנות בקרב ילדים ומתבגרים

סטרטרה Strattera היא תרופה לטיפול הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD). תרופת המירשם סטרטרה מייצרת השפעה על ידי כימיקל במוח המכונה נוראפינפרין. תופעות הלוואי נפוצות: בחילה, יובש בפה, נדודי שינה. סטרטרה היא תרופת המרשם הראשונה שאינה ממריצה ומאושרת לשימוש להפרעות קשב ריכוז.
לא ידוע בדיוק איך סטרטרה Strattera מייצרת השפעה מרגיעה. ידוע, כי התרופה משפיעה על כימיקל במוח הנקרא נוראפינפרין. סטרטרה Strattera מעכב סלקטיבי ספיגה מחדש של נוראפינפרין, כלומר, הוא מגביר את רמת הנוראפינפרין וזה יכול לשמש את תאי המוח.

תופעות לוואי של סטרטרה Strattera (אתר TVMED)
סטרטרה Strattera נחקרה ביסודיות במחקרים קליניים, ונבדקה על הרבה אנשים. במחקרים אלו, תופעות לוואי המתרחשות בקבוצה של אנשים שנטלו את התרופה תועדו לעומת תופעות המתרחשות בקבוצה דומה של אנשים שלא לקחו את התרופה. בדרך זו, אפשר לראות מה תופעות לוואי שהתרחשו, ובאיזו תדירות הן הופיעה:


תופעות לוואי הנפוצות ביותר של סטרטרה Strattera כוללות:

* בחילה - עד 21 אחוזים של אנשים שנבדקו
* יובש בפה - עד 21 אחוזים
* כאבי ראש - עד 19 אחוזים
* כאבי בטן - עד 18 אחוזים
* ירידה בתיאבון - עד 16 אחוזים
* נדודי שינה - עד 15 אחוזים
* הקאות - עד 11 אחוזים
* שינה - עד 11 אחוזים.

תופעות לוואי נפוצות אחרות (היווצרותן ב- 2 עד 9 אחוזים של אנשים) כוללות:

* עייפות
* עצירות
* אימפוטנציה
* גלי חום
* קושי חולף בשתן
* עצבנות
* סחרחורת
* מצבי רוח
* הפרעות בעיכול או צרבת
* צמרמורת
* טיקים
* כאבי ראש סינוס
* אי יציבות (רטט)
* ירידה בחשק המיני
* בעיות שינה
* שתן מכאיב
* בעיות שפיכה
* סדירות הווסת
* הזעה מוגברת
* הרזיה

תופעות לוואי של סטרטרה Strattera שיש לדווח עליהן:

כמה תופעות לוואי עם סטרטרה Strattera, שצריך לדווח מיד לרופא המטפל אלה כוללות, אך אינן מוגבלות ל:

* סחרחורת או התעלפות
* זקפה מכאיבה של הפין
* מחשבות אובדניות
* בלבול
* לחץ בחזה, כאבים בחזה, או דפיקות בלב
* קוצר נשימה
* התנהגות יותר חברותית או תוקפנית מהרגיל
* ההתנהגות מוזרה, הסתה, או חוסר מנוחה
* הזיות (לראות, לשמוע, או להרגיש דברים שהם לא שם)

* סימנים של נזק לכבד, כוללים:
  • עיניים צהובות או עור (צהבת)
  • כאב ליד הכבד שלך (בחלק העליון הימני של הבטן)
  • שתן כהה באופן חריג
* סימנים של תגובה אלרגית, כגון:
  • פריחה לא מוסברת בעור
  • גירוד
  • כוורות
  • צפצופים או בעיות נשימה
  • נפיחות לא מוסברת.
סטרטרה - אזהרות והתרעות

סטרטרה Strattera - דברים שיש לומר לרופא המטפל


יש לדבר עם הרופא המטפל לפני נטילת (Strattera (hydrochloride atomoxetine אם יש למטופל:

* בעיות לב מכל סוג שהוא, כולל מחלות לב, אי ספיקת לב, קצב לב לא סדיר מסוים (הפרעת קצב), או אירוע התקב לב בעבר.
* היסטוריה של שבץ, התקף איסכמי חולף (TIA או "מיני" שבץ), או דימומים אחרים במוח (כגון דימום subarachnoid)
* לחץ דם גבוה (יתר לחץ דם)
* לחץ דם נמוך - Hypotension
* תופעת Raynaud
* בעיות בשלפוחית השתן
* הפרעה דו קוטבית (מאניה דיכאון)
* ניסיון התאבדות קודם או היסטוריה משפחתית של התאבדויות
* גלאוקומה (מצב של העין)
* בעיה בכבד, כולל ספיקת כבד או שחמת
* כל אלרגיה, כולל אלרגיה למזון, צבעים, או חומרים משמרים.

* הריון או חושבת להיכנס להריון
* הנקה.

* חשוב לומר לרופא המטפל על כל תרופות אחרות שנוטלים, לרבות תרופות מרשם או שאינן מרשם, ויטמינים, צמחים, ותוספי תזונה.

אמצעי זהירות ואזהרות עם סטרטרה Strattera

* במחקרים קליניים קודמים, לילדים שנטלו סטרטרה Strattera היה סיכון מוגבר של חשיבה אובדנית. בין הילדים שנמצאים בסיכון גבוה במיוחד של חשיבה אובדנית הם ילדים עם מחלה דו קוטבית או היסטוריה משפחתית של מחלה דו קוטבית או נסיונות התאבדות. ילדים אשר ניסו בעבר להתאבד הם בסיכון גבוה במיוחד. לכן, אם מבחינים בשינויים כלשהם סימפטומים של חשיבה אובדנית (או כל סימפטום חדש אחר) אצל הילד במהלך הטיפול עם סטרטרה Strattera, יש לדבר עם הרופא המטפל מיד. תסמינים אלה עשויים לכלול חרדה, עוינות, פאניקה, אי שקט, הזיות, היפראקטיביות קיצונית, חשיבה או התנהגות אבדנית.

* סטרטרה Strattera עלולה לגרום נזק כבד. סימנים של נזק כבד כוללים שתן כהה, עיניים ועור צהובים, כאב ליד הכבד (בבטן הימנית העליונה), תסמינים דמויי שפעת, וגרד. יש ליצור קשר עם הרופא המטפל מיד אם מבחינים בתסמינים אלו.

* מוות פתאומי דווח בקרב ילדים ומתבגרים עם בעיות לב שנטלו מינונים רגילים של סטרטרה Strattera. אם לילד המטופל יש בעיות לב, יש לדבר עם ספק שירותי בריאות שלך אם סטרטרה Strattera מתאימה לו. כמו כן, יש לדווח לספק שירותי הבריאות שלך לדעת אם מתפתח כל לחץ בחזה, כאב בחזה, קוצר נשימה, או התעלפות בזמן נטילת התרופה.

* מוות פתאומי, שבץ, התקפי לב דווחו במבוגרים שנטלו מינונים נורמליים של סטרטרה Strattera. אירועים אלה מתרחשים לעתים קרובות יותר במבוגרים עם בעיות לב. אם יש בעיות לב, יש לדבר עם ספק שירותי בריאות שלך אם סטרטרה Strattera מתאימה לנסיבות. כמו כן, יש לדווח לספק שירותי בריאות שלך אם מתפתח לחץ בחזה, כאב בחזה, קוצר נשימה, או התעלפות בעת שנוטלים את התרופה.

* Strattera יכול לגרום לסימפטומים פסיכוטיים כגון הזיות, אשליות, התנהגויות מוזרות אחרות. סטרטרה Strattera עלולה לגרום לתסמינים אלו בקרב אנשים שמעולם לא היו בעיות כאלה בעבר. יש לפנות לרופא המטפל אם מבחינים בתופעות הללו.

* סטרטרה Strattera עלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם וקצב הלב. קיים סיכון מוגבר עבור אנשים שכבר יש להם לחץ דם גבוה, אי ספיקת לב, קצב לב לא סדיר מסוים (הפרעת קצב), או היסטוריה של התקף לב העת האחרונה. הסיכון הוא גם גבוה יותר עבור אנשים עם היסטוריה של שבץ, התקף איסכמי חולף (TIA או "מיני" שבץ), או דימומים אחרים במוח (כגון דימום subarachnoid).

* למרות שסטרטרה Strattera עלולה לגרום ללחץ דם גבוה (יתר לחץ דם), היא עלולה גם לגרום ללחץ דם נמוך (Hypotension). יש לידע את הרופא המטפל אם חווים תסמינים של לחץ דם נמוך, כולל סחרחורת, או התעלפות.

* היו מקרים של תסמונת Raynaud (מצב בזרימת הדם המסכן את האצבעות או הבהונות) של אנשים הנוטלים סטרטרה Strattera. סטרטרה Strattera עלולה לגרום או להחמירRaynaud's syndrome

* סטרטרה עלולה לגרום להאטה זמנית של צמיחת הילד. האטת הצמיחה היא בדרך כלל ילדים קטנים ובדרך כלל מדביקים את קצב הצמיחה הרגיל שלהם עם הזמן. הצמיחה של הילד צריכה להיות במעקב בזמן שהוא נוטל סטרטרה Strattera.

* סטרטרה עלולה לגרום להגברת התנהגות תוקפנית באנשים עם ADHD. יש לדבר עם הרופא המטפל אם יש עליה בתוקפות במהלך שימוש בסטרטרה.

* סטרטרה Strattera עלולה לגרום priapism - זקפה מכאיבה של הפין. למרות שזה אולי נראה מביך, יש לקבל טיפול רפואי מיד אם יש לך priapism, משום שזה עלול להוביל לנזק תמידי הפין.

* סטרטרה Strattera עלולה לגרום קושי במתן שתן, בעיקר במבוגרים. יש לדבר עם הרופא המטפל אם מתפתח קושי במתן שתן.

* סטסרטרה Strattera עלולה לקיים אינטראקציה עם תרופות אחרות.

* סטרטרה Strattera נחשב תרופת הריון בקטגוריה C. פירוש הדבר כי זה עלול להיות לא בטוח לשימוש במהלך ההריון. יש לדבר עם ספק שירותי בריאות שלך לפני השימוש בסטרטרה Strattera במהלך ההריון.

* לא ידוע אם סטרטרה Strattera עובר דרך חלב האם. לכן, אם את בהנקה או יש תוכנית להניק, יש לדבר עם הרופא המטפל.

קישורים:

יום שלישי, 5 בינואר 2010

ריטלין Ritalin - תופעות לוואי

ריטלין Ritalin - תופעות לוואי
ריטלין Ritalin - תופעות לוואי
ריטלין היא תרופת מרשם לטיפול בהפרעות קשב והיפראקטיביות (ADHD) וישנוניות. הריטלין משפיע על כימיקלים מסוימים במוח לייצר השפעה מרגיעה, התרופה משמשת לטיפול ב-ADHD. התרופה גם יכולה לעבוד כמעוררת לעזור לאנשים עם ישנוניות להיות ערים יותר. הריטלין מגיע בצורת טבלית, והיא נלקחת בדרך כלל פעמיים עד שלוש פעמים ביום.

תופעות לוואי נפוצות כוללות כאבי ראש, נמנום, ועצבנות. תופעות לוואי נדירות כוללות נשירת שיער, אנמיה, או שינויים בתפקוד הכבד. אם יש כאב בחזה, דפיקות לב, התעלפות, או הזיות, יש לדבר עם הרופא המטפל.
תופעות לוואי נפוצות של ריטלין מאתר TVMED
ריטלין נחקרה ביסודיות במחקרים קליניים. במחקרים אלו, נבדקו היווצרותן של תופעות לוואי על קבוצת אנשים שנטלו את התרופה לעומת קבוצת ביקורת של אנשים שלא לקחו את התרופה. בדרך זו, נבדקו תופעות הלוואי.

בהתבסס על מחקרים אלה, תופעות לוואי הנפוצות ביותר של ריטלין כוללות:

* עצבנות
* נדודי שינה
* אובדן תיאבון
* בחילה
* סחרחורת
* כאבי ראש
* נמנום
* כאבי בטן
* הרזיה
* האטת קצב צמיחה - הריטלין עלול גם להאט זמנית את הצמיחה של ילדים. האטה זאת של הצמיחה היא בדרך כלל קטנה (פחות מ- 3 סנטימטר), והילד בדרך כלל מדביק את קצב הצמיחה הרגיל שלו עם הזמן.

השפעות לוואי חמורות של ריטלין
תופעות לוואי חמורות של ריטלין, שיש לדווח לרופא המטפל:

* מחשבות אבדניות
* בלבול
* לחץ בחזה, כאבים בחזה, או דפיקות לב
* קוצר נשימה
* דיכאון
* יציאה מהבית יותר מהרגיל או התנהגות תוקפנית יותר
* התנהגות המוזרה
* הזיות (לראות, לשמוע, או להרגיש דברים שהם לא באמת שם)
* התרגשות או חוסר מנוחה
* עילפון
* התקפים
* תנועות בלתי מבוקרת של הראש, הצוואר, הפה, הידיים או הרגליים (המכונה טיקים)
* סימנים של תגובה אלרגית, כגון: פריחה בעור, גירוד, כוורות, צפצופים , קושי בנשימה, נפיחות לא מוסברת.

תופעות לוואי פחות שכיחות

תופעות לוואי פחות שכיחות כוללות אך אינן מוגבלות ל:

* שינויים בתפקוד הכבד
* נשירת שיער (ראה ריטלין ונשירת שיער)
* אנמיה.

ריטלין: מה להגיד לרופא המטפל?
יש לידע את הרופא המטפל טרם נטילת הסם ריטלין אם יש למטופל:

* בעיות לב מכל סוג שהוא, כולל מחלות לב, אי ספיקת לב, קצב לב לא סדיר מסוים (הפרעת קצב), או התקף לב
* לחץ דם גבוה (יתר לחץ דם)
* מחלת נפש, כולל הפרעה דו קוטבית (מאניה דיכאון), הפרעות פסיכוטיות (כמו סכיזופרניה)
* התקפים או אפילפסיה
* תסמונת טורט
* פעילות של בלוטת התריס
* גלאוקומה (מצב העין)
* כל אלרגיה, כולל אלרגיה למזון, צבעים, או חומרים משמרים.

בנוסף יש לידע את הרופא אם את בהריון או מיניקה.

חשוב גם לידע את הרופא על כל התרופות שלוקחים, לרבות תרופות מרשם או שאינן מרשם, ויטמינים, צמחי מרפא תוספי מזון.


ריטלין - התרעות ספציפיות ואזהרות

אמצעי זהירות ואזהרות להיות מודע לפני נטילת ריטלין כוללות:

* ממריצים (כולל ריטלין) ממכרים לעתים קרובות. נטילת תרופות מסוג זה זמן רב עלול להוביל לתלות.

* אצל אנשים עם הפרעות פסיכוטיות (כמו סכיזופרניה, הריטלין יכול לגרום סימפטומים פסיכוטיים גרועים יותר, כולל הפרעות חשיבה ובעיות התנהגות.

* מוות פתאומי אצל ילדים ומבוגרים עם בעיות לב שנטלו מינון רגיל של ריטלין. אם יש בעיות לב, יש לבחול אם ריטלין היא התרופה המתאימה. כמו כן, יש לידע את הרופא אם מתפתח לחץ בחזה, כאב בחזה, קוצר נשימה, או התעלפות.

* ריטלין עלול לגרום לעלייה בלחץ הדם וקצב הלב. ברוב המקרים, הגידול הוא קטן ולא גורם לבעיות. עם זאת, קיים סיכון מוגבר עבור אנשים שכבר יש להם לחץ דם גבוה, אי ספיקת לב, קצב לב לא סדיר מסוים (הפרעת קצב), או שלאחרונה קיבלו התקף לב.

* ריטלין עלול לגרום ירידה זמנית במשקל או להאט את קצב הצמיחה של ילדים. האטה זו הוא בדרך כלל מינורי (פחות מ- 3 סנטימטר), והילדים בדרך כלל מדביקים שיעורי צמיחה נורמלית עם הזמן. הצמיחה של הילד צריכה להיות במעקב בזמן שהוא לוקח ריטלין.

* ריטלין עלול להשפיע על היכולת לבצע משימות הדורשות ריכוז מלא, כגון נהיגה, מכונות ההפעלה, או הטסת מטוס, במיוחד במהלך השבועות הראשונים של הטיפול. מומלץ לדבר על זה עם הרופא.

* ריטלין עלול לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות

* ריטלין נחשב תרופה בקטגוריה C להריון. פירוש הדבר כי הריטלין לא בטוח לשימוש במהלך ההריון. יש לדבר עם הרופא על שימוש בריטלין במהלך ההריון.

* לא ידוע אם הריטלין עובר דרך חלב האם. לכן, אם יש הנקה או שמתחילים תוכנית הנקה, יש לדון בעניין עם הרופא


פרופ. אשר אור-נוי, מנהל המחלקה להתפתחות הילד במשרד הבריאות בוועדת החינוך: "הריטלין יכול לגרום יותר נזק מאשר תועלת, כאבי ראש ובטן, חוסר תיאבון ודיכאון"
דצמבר 2010 - לאחר שנים רבות בהם מיליוני ילדים סוממו בריטלין וחלה ירידה משמעותית ברמת הלימודים, ובתי משפט מחייבים לסמם בריטלין ילדים באומנה, הודו במשרד הבריאות כי "הריטלין ... שהשפעתו תקפה לארבע שעות, יכול לגרום יותר נזק מאשר תועלת ... עלייה וירידה מהירה בריכוז עלולות להוביל לכאבי ראש ובטן, חוסר תיאבון ודיכאון".

מידע על ריטלין מעלון לצרכן של משרד הבריאות

מתי אין להשתמש בתכשיר?


ריטלין - מתי אין להשתמש בתכשיר? - מתוך עלון לצרכן

ריטלין - איך תשפיע התרופה על חיי היומיום שלך?
ריטלין - איך תשפיע התרופה על חיי היומיום שלך? - מתוך עלון לצרכן

ריטלין - הפסיכיאטר ריקרדו שטיינבאום חושף הונאת חברות התרופות

.

השיר "גברת ריטה", שלמה בר (הברירה הטבעית)

.
קישורים: